17 tydzień ciąży

17 tydzień ciąży

© RTimages - Fotolia.com

Właśnie wkroczyłaś w 17. tydzień ciąży (15. tydzień, licząc od chwili poczęcia) - gratulujemy! Zapewne widziałaś już maleństwo na monitorze podczas badania USG i słyszałaś odgłos bicia jego maleńkiego serduszka. Bardzo możliwe, że na tym etapie ciąży czujesz także delikatne "kopniaki", które wywołują u Ciebie niezwykłą ekscytację.

Pewnie każdego dnia wyobrażasz sobie swoje maleństwo. Zastanawiasz się, co teraz robi, jak się czuje. Jakie będzie w przyszłości? Połowę drogi masz już prawie za sobą - już niedługo będziecie razem!

Badania lekarskie

Podczas wizyty kontrolnej lekarz zleci Ci wykonanie badania na poziom cukru we krwi. Badanie to jest niezwykle istotne, gdyż potrafi w szybki i łatwy sposób wykryć chorobę pojawiającą się u ok. 2% ciężarnych - cukrzycę ciężarnych. W razie rozpoznania lekarz wdroży odpowiednie leczenie - z reguły wystarcza wprowadzenie diety, ale czasem trzeba wspomóc się lekami. Jednak nie ma powodów do niepokoju, bowiem ciąża u ciężarnych z cukrzycą w wielu przypadkach przebiega zupełnie normalnie, o ile oczywiście pacjentka stale kontroluje poziom cukru i przestrzega zaleceń lekarskich.

Tradycyjnie podczas wizyty lekarz:

  • zmierzy ciśnienie tętnicze krwi;
  • skontroluje wagę ciała;
  • przeprowadzi kontrolę rąk i nóg pod kątem występowania żylaków i obrzęków;
  • przeprowadzi badanie ginekologiczne, określi wielkość i położenie macicy;
  • wykona badanie dopplerowskie - po raz kolejny będziesz miała okazję posłuchać bicia serca swojego dziecka (serduszko bije ok. 140-170 uderzeń na minutę);
  • zleci wykonanie morfologii krwi i badania ogólnego moczu.

Przyszła mama w 17. tygodniu ciąży

Macica od jakiegoś czasu nie mieści się już w miednicy - rozwija się w obrębie brzucha, coraz bardziej się powiększa i unosi do góry. Coraz trudniej znaleźć Ci wygodną pozycję do spania. Najlepiej układaj się na lewym boku z poduszką włożoną między nogi (możesz także kupić specjalną poduszkę do spania - tzw. rogal dla kobiet w ciąży). Leżenie na lewym boku pozwala na łatwiejszy przepływ krwi, a co za tym idzie lepsze dotlenienie dziecka.

Na tym etapie ciąży łożysko jest już dobrze rozwinięte i w pełni spełnia swoją funkcję. Wymiana substancji odżywczych i produktów przemiany materii pomiędzy Tobą a dzieckiem przebiega już całkowicie sprawnie.

Dlaczego twardnieje mi brzuch?

Twardnienie brzucha, które możesz zacząć odczuwać na tym etapie ciąży, spowodowane jest najprawdopodobniej skurczami Braxtona Hicksa. Są to bezbolesne skurcze przygotowujące macicę do porodu. Objawiają się twardnieniem brzucha i napinaniem macicy. Jeśli nie występują częściej niż 4 na godzinę i nie towarzyszy im plamienie, ból podbrzusza lub krzyża, to nie ma powodu do niepokoju. Jeśli jednak zauważysz którykolwiek z wymienionych objawów, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim lekarzem.

Zmieniasz się Ty i Twoje ciało

© detailblick - Fotolia.com

  • czujesz ruchy swojego dziecka codziennie - ma to olbrzymi wpływ na Twoje samopoczucie. Dzięki nim wiesz, że maleństwo ma się dobrze, co skutecznie Cię uspokaja. Jesteś pełna energii, promieniejesz, towarzyszy Ci dobry humor i pozytywne nastawienie;
  • mogą występować krwawienia z nosa i dziąseł - jeśli jednak zdarzają się często i są obfite, skonsultuj to ze swoim lekarzem - być może zleci dodatkowe badania;
  • wyraźnie się zaokrąglasz - brzuszek jest coraz bardziej widoczny. Jeśli do tej pory bazowałaś na "starej" garderobie, teraz na pewno się to zmieni! Czas najwyższy wybrać się na zakupy. Wybieraj luźne, niekrępujące ruchów spodnie, dresy, leginsy, luźne bluzki. Pamiętaj, że uciskanie brzucha (np. zbyt ciasnymi spodniami) może negatywnie wpłynąć na rozwój dziecka. Niezwykle ważny jest też dobór biustonosza - nie może być on zbyt ciasny ani zbyt luźny. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, poproś o pomoc doświadczoną sprzedawczynię;
  • na skórze mogą pojawić się przebarwienia i wypryski - wszystkiemu winne są hormony;
  • może pojawić się ciemna brązowa linia biegnąca od pępka do spojenia łonowego;
  • może wzrosnąć Twoje ciśnienie krwi;

 

  • możesz zacząć intensywnie się pocić;
  • mogą pojawić się lekkie bóle pleców - spowodowane rozluźnieniem tkanki podporowej kręgosłupa i przesunięciem się środka ciężkości ciała;
  • Twoje piersi nadal się powiększają, są pełne i jędrne, prześwituje przez nie siatka niebieskich żyłek, brodawki zmieniają kolor na ciemniejszy, gruczoły Montgomery'ego są bardziej wyraźne;
  • na wadze przybyło Ci ok. 4 kg.

Rady dla Ciebie:

Swędząca skóra

Swędzenie spowodowane jest rozciąganiem skóry, warto więc zadbać o nią już na tym etapie. Jak powinna wyglądać pielęgnacja powiększającego się brzuszka?

© Subbotina Anna - Fotolia.com

  • krok I: delikatny peeling - do tego celu możesz użyć specjalnie przygotowanych kosmetyków dostępnych w drogeriach lub aptekach. Dostępne są w postaci żeli, scrubów do ciała, olejków itp.;
  • krok II: naprzemienne natryski - raz ciepłą, raz chłodną wodą - taki zabieg wzmocni skórę;
  • krok III: nawilżanie - możesz zaopatrzyć się w specjalne kosmetyki dla ciężarnych, ale równie dobrze możesz sięgnąć po zwykłą oliwkę dla niemowląt. Wybór kosmetyków jest olbrzymi, a ich głównym zadaniem jest nawilżenie, ujędrnienie, zapobieganie rozstępom i uelastycznienie skóry.

 
Ryby na talerzu

Są one cennym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, niezwykle ważnych zarówno dla Ciebie, jak i rozwijającego się w Tobie maleństwa. Jednak nie każda ryba jest dobra - niektóre skażone są związkami rtęci i ołowiu. Podczas zakupów podchodź do tematu świadomie. Wybieraj tylko "bezpieczne" ryby, do których zalicza się: śledzie, pstrągi, dorsze, łososie. Staraj się unikać ryb pochodzących z Bałtyku, bowiem ostatnio odnotowuje się ich spore skażenie chemiczne.

© annata78 - Fotolia.com

Ciąża a wegetarianizm

Jeśli jesteś wegetarianką od wielu lat, to zapewne doskonale wiesz, co i jak jeść, by nie dopuścić do powstawanie niedoborów składników odżywczych. Jednak ciąża to okres, w którym zapotrzebowanie na niektóre składników diametralnie wzrasta, więc nawet u doświadczonych wegetarianek może dojść do braków. Swoją dietę najlepiej skonsultuj z lekarzem lub dietetykiem.

Ćwicz mięśnie Kegla

Są to ćwiczenia polegające na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu mięśni okolic pochwy i krocza. Celem jest wzmocnienie mięśni dna miednicy, by zapobiec objawom nietrzymania moczu zarówno w ciąży, jak i po porodzie. Ćwiczenia te nie są ani trudne, ani wyczerpujące, a ich największą zaletą jest możliwość wykonywania ich zawsze i wszędzie. Są zupełnie niewidoczne dla otoczenia. Ćwicz 3 razy dziennie po ok. 10-15 minut.

Jedz dla dwojga - nie za dwoje!

© Gennadiy Poznyakov - Fotolia.com

W okresie ciąży stopniowy i zrównoważony przyrost masy ciała ma olbrzymi wpływ na Twoje zdrowie. Ma także wpływ na zdrowie i prawidłowy rozwój Twojego dziecka. Zapotrzebowanie kaloryczne w ciąży powinno wzrosnąć zaledwie o 300 kcal na dobę.

Zadbaj o to, by w Twojej diecie znalazły się wszystkie niezbędne składniki odżywcze, witaminy i minerały. Dieta powinna być odżywcza, urozmaicona i odpowiednio zbilansowana.

1 2 Następna strona

Podobne artykuły na MójNiemowlak.pl:

 

Zapraszamy do dodawania komentarzy:

 
X Zamknij