Dwunasty miesiąc życia niemowlaka

Dwunasty miesiąc życia niemowlaka

© Can Stock Photo

To ostatni miesiąc w roli niemowlaka. Po niespełna roku pobytu na tym świecie maluszek czuje się już bardzo pewnie i bezpiecznie. Przez te 12 miesiecy zmienił się z malutkiej bezbronnej istotki w dużego, myślącego i niezwykle ciekawskiego brzdąca. Dokonał ogromnych postępów: nauczył się siedzieć, przemieszczać, raczkować, wstawać, wyrażać swoje uczucia i emocje oraz komunikować się z otoczeniem.

W jego życiu już nigdy nie nastąpi tak dynamiczny rozwój. Mózg dziecka od chwili narodzin powiększył się trzykrotnie, a głowa stanowi teraz 1/5 całego ciała.

Maluch w tym wieku jest zazwyczaj bardzo pogodny. Nadal się uczy, ale już naprawdę dużo potrafi. Wkracza w etap eksperymentów, szuka nowych rozwiązań metodą prób i błędów zamiast powtarzania działań, które kiedyś przynosiły rezultaty. Jest mniej zachowawczy niż w poprzednich miesiącach, dzięki czemu pokonuje kolejne trudności i idzie naprzód.

Jego działania stają się coraz bardziej celowe, np. wstaje po to, by coś sięgnąć lub domaga się naszej pomocy, gdy nie może sobie z czymś sam poradzić. Maluszek stale poszukuje nowych doznań, poznaje nowe rzeczy i nowych ludzi. Dostrzega związek między przyczyną a skutkiem, staje się coraz bardziej świadomy i samodzielny.

Nie chcę... nie dam!

Roczne dziecko bez problemu potrafi samodzielnie dotrzeć do celu i to na własnych nogach, a każda próba zatrzymania go kończy się głośnym protestem. W ten sposób nie tylko wyraża ono swoje zdanie, ale buduje własną odrębność i tożsamość. Coraz częściej z nami „dyskutuje”, chcąc postawić na swoim. Ostatnimi czasy maluch bardzo polubił słowo „nie” i używa go dość często, ale bardzo nie lubi, gdy to my je wypowiadamy.

Niektóre dzieci stają się w tym okresie szczególnie niecierpliwe i uparte, śmiało manifestują swoje emocje. Dwunasty miesiąc życia to także czas, kiedy maluch odczuwa silne poczucie własności, więc nie dziw się, że nie będzie chciał dać np. swojej zabawki, ponieważ dzielenie się z innymi będzie mu teraz przychodziło z ogromnym trudem.

Patrząc w lustro, maluszek wie, że widzi swoje odbicie, jest coraz bardziej świadomy własnego ciała, a także rozpoznaje przedmioty, które należą do niego (zabawki, ubranka, kocyk, pościel).

Już się tak nie boję...

Niemowlak powoli wyrasta z lęku przed obcymi, staje się towarzyski i coraz śmielej nawiązuje kontakty. Uwielbia nas rozbawiać i rozśmieszać. Możemy także liczyć na jego współpracę - pomaga nam np. w trakcie ubierania, prostując lub zginając rączki i nóżki w odpowiednim momencie.

Chętnie nas naśladuje, jest to więc odpowiedni czas, by zacząć uczyć go podstawowych zasad społecznych, tj. proszenia, dziękowania, witania, żegnania i... nieszczęsngo dzielenia się, którego opanowanie zajmie mu najwięcej czasu!

Maluszek rozróżnia funkcje i zastosowanie niektórych przedmiotów codziennego użytku - wie, że szczoteczka służy do mycia zębów, a odkurzacz do sprzątania. Jest już bardzo precyzyjny i śmiało wskazuje palcem na rzeczy, które chce dostać.

Istotną funkcję w wychowaniu dziecka pełni pochwała. Malucha należy chwalić nawet za najdrobniejszy sukces i za każde wykonanie naszego polecenia czy prośby. Czuje się on dzięki temu dowartościowany, a dodatkowo mobilizuje go to do kolejnych działań.

Nie martw się mamo!

Maluchy w tym wieku koncentrują się na rozwijaniu nowej umiejętności (np. chodzenia) na tyle mocno, że tracą zainteresowanie innymi czynnościami, np. nauką mowy czy samodzielnego jedzenie. Takie zachowanie jest zupełnie normalne i nie powinno nas niepokoić.

Nie, nie i jeszcze raz nie!

Roczne niemowlę wypowiada pierwsze słowa ze zrozumieniem. Oprócz słów „mama” i „tata” mówi też „baba”, „dziadzia” lub „lala”. Rozumie proste polecenia i prośby, choć nie zawsze je wykonuje. Tak samo wygląda sprawa zakazów i nakazów. Maluszek używa słowa „nie”, gdy nie chce czegoś dać lub wykonać i musimy się do tego przyzwyczaić, gdyż w najbliższej przyszłości słowo to będzie padać z jego ust dość często.

W tym okresie maluch zwraca uwagę na naszą mimikę, coraz lepiej ją rozumie i szuka w niej podpowiedzi i wskazówek, co ma dalej robić - psycholodzy nazywają to odniesieniem społecznym.

To moje...

Maluszek w tym wieku doskonale wie, które zabawki należą do niego, a które nie. Jest szansa, że da nam jakąś zabawkę, ale tylko w sytuacji, gdy mu się nie spodoba. Bardzo nie lubi się dzielić i wcale nie stara się tego ukrywać. Nie oznacza to jednak, że dziecko wyrasta na egoistę, jest to bowiem naturalny etap jego rozwoju i prędzej czy później z tego wyrośnie.

Niemowlak powoli zaczyna zauważać inne dzieci, przygląda się im i dotyka, ale traktuje je raczej jako obiekt zainteresowania niż jako kompanów do zabawy. Po prostu jeszcze do tego nie dorósł. Dzieci w tym wieku bawią się bardziej obok siebie niż ze sobą.

Maluch potrafi się już długo skupić, słucha uważnie czytanych mu książeczek, wierszyków czy śpiewanych przez mamę piosenek - dzięki temu poznaje i zapamiętuje coraz więcej słów. Umie przewracać kartki w książeczkach, a gdy go poprosimy, wskazuje paluszkiem różne zwierzęta i przedmioty. Nadal fascynuje się przedmiotami codziennego użytku, zwłaszcza tymi, które są źródłem głośnych dźwięków (m.in. garnki i pokrywki).

Zabawa sprawi dziecku większą przyjemność, gdy będzie miała jakiś konkretny cel, np. wrzucanie piłek do kosza lub przejście toru przeszkód z poduszek. Maluszek cieszy się ze wspólnych zabaw z rodzicami, np. w chowanego. Szuka przedmiotu, który schowaliśmy, a także sam ukrywa zabawkę i czeka aż ją znajdziemy, a gdy nam się uda – śmieje się radośnie.

Zaczyna bawić się klockami, układając wieżę, a także bawi się prostymi zabawkami wymagającymi myślenia przyczynowo- skutkowego. Wie, co do siebie pasuje i dobrze sobie radzi, wkładając właściwe figury do odpowiednich otworów sortera. Jego rączki są już na tyle sprawne, że potrafi wyciągać drobne przedmioty i zabawki z ciasnych przestrzeni.

Jem to samo co wy!

Dieta maluszka w tym wieku jest już bardzo podobna do lekkostrawnej diety dorosłego człowieka. Roczne dziecko coraz częściej próbuje jeść samodzielnie i chociaż nadal robi to nieporadnie, pozwólmy mu na to, gdyż rozwija się w ten sposób koordynacja oko-ręka.

Maluszek może nie mieć teraz takiego apetytu jak wcześniej, a jest to spowodowane tym, że będzie rósł i przybierał na wadze znacznie wolniej niż do tej pory. Poza tym w jego życiu dzieje się tyle ciekawych rzeczy, że szkoda mu czasu na jedzenie.

Co potrafi 12-miesięczne niemowlę:

  • samodzielnie robi kilka kroków
  • samodzielnie siada i próbuje wstać
  • samodzielnie wchodzi i schodzi z kanapy
  • stoi chwilę bez podparcia
  • klęka i kuca
  • trzymane za jedną rączkę sprawnie maszeruje, a jego chwyt staje się coraz słabszy

PAMIĘTAJ, ŻE KAŻDE DZIECKO JEST INNE I ROZWIJA SIĘ WE WŁASNYM TEMPIE, WIĘC NIE MARTW SIĘ, JEŚLI ROZWÓJ TWOJEGO MALUSZKA NIEZNACZNIE RÓŻNI SIĘ OD POWYŻSZEGO OPISU.

Podobne artykuły na MójNiemowlak.pl:

  • Pierwszy miesiąc życia niemowlaka Jak wygląda życie noworodka? Jak postępować z noworodkiem? Jak wygląda opieka nad nim i na co zwracać szczególną uwagę?...
  • Drugi miesiąc życia niemowlaka Jak wygląda życie 2 miesięcznego niemowlaka? Co potrafi maluszek? Pierwszy świadomy uśmiech. Objawy kolek i powody ich...
  • Trzeci miesiąc życia niemowlaka Jak wygląda życie 3-miesięcznego niemowlaka? Co potrafi i co lubi? Kiedy pojawiają się głośny śmiech i prawdziwe łzy? Jak...
  • Dobre zabawki... czyli jakie? Kiedy kupić pierwszą zabawkę? Czym sugerować się przy wyborze zabawki? Cechy bezpiecznej zabawki. W jaki sposób zabawki stymulują...
  • Czwarty miesiąc życia niemowlaka Jak wygląda życie czteromiesięcznego niemowlaka? Co potrafi? Co lubi? Co je i ile śpi czteromiesięczne niemowlę? Postępy

Osoby które odwiedziły tą stronę znalazły ją szukając:

  • 12 miesięczne dziecko
  • co potrafi 12 miesięczne dziecko
  • 12 miesieczne dziecko
  • dieta 12 miesięcznego dziecka
  • rozwój 12 miesięcznego dziecka
  • 12 miesięczne niemowlę

Rozwój niemowlaka - miesiąc po miesiącu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Komentarze (4)

11 luty 2012, 22:47

reni

Moja córa rąbie już wszystko - to co my

1 kwiecień 2012, 21:47

Grizelda

Mam dwójkę dzieci: córka 5 lat i syn 12 miesięcy. Do tej pory było to przykładne i kochające się rodzeństwo. Niestety teraz pomału się to zmienia. Synek okazuje starszej siostrze, że jest indywidualną jednostką mogącą mieć własne zdanie, potrzeby i zachcianki. Zabiera jej zabawki, bazgroli po jej arcydziełach plastycznych, odpycha gdy ta chce się do niego przytulić itp. Co będzie później? Aż strach się bać!

14 marzec 2015, 17:26

Gość

gryf pisze:Dziękuję wszystkim za podopwiedzi. Przeczytałem też tekst Wszystko ma znaczenie i poprzyglądałem się sobie. Wnioski są takie:Nie sprawdza się strategia wyłączenia się , obowiązku , itp. Umysł mi podczas zmywania nie odpoczywa. Wszelkie podstępy typu jak pozmywasz, to będziesz mieć pf3źniej czas mf3j umysł wykrywa natychmiast ;-)Nadawanie efektywnych znaczeń wygląda na to, co ma szanse się sprawdzić. Tyle że muszę uczciwie popracować nad znaczeniami.Wygląda też na to, że muszę widzieć wymierny cel krf3tkoterminowy przed przystąpieniem do działania. Zamierzam wykorzystać moją skłonność do zadawania pytania po co? i koncentrować się na efekcie, ktf3ry chcę osiągnąć. Czyli wyobrażać sobie czyste garnki (cel) zamiast gf3ry brudnych naczyń w zlewie. Stając przed zlewem widzieć już w głowie czyste gary. I zadowoloną rodzinkę ;-)I zadowolonego mnie.Za jakiś czas dam znać, jak mi idzie i czy strategia się sprawdza.Pozdrawiam.

24 kwiecień 2017, 23:14

niska

Uwielbiam mojego malca, może nieco odstaje od książkowego rozwoju ale tłumaczę sobie to tym że każde dziecko rozwija się inaczej. Teraz chce kupić takie coś jak zabawy fundaMentalne http://sklep.zabawyfundamentalne.pl , jest to taki zbiór zabaw rozwojowych, moim zdaniem świetna rzecz bo opracowana przez specjalistów w tej dziedzinie.
 

Zapraszamy do dodawania komentarzy:

 
X Zamknij