Jaki fotelik samochodowy wybrać dla dziecka
Pierwszy fotelik samochodowy wybieramy z reguły jeszcze przed narodzinami maleństwa. Kolejny – w późniejszym okresie jego życia. Wybór uzależniony jest od wielu czynników, ale podstawowym kryterium jest waga, wiek i wzrost dziecka. Decyzja o zakupie konkretnego modelu nie należy do najłatwiejszych, mamy bowiem świadomość, że od tego zależy zdrowie, a nawet życie maluszka. Nasze wątpliwości są jak najbardziej uzasadnione – chcemy przecież dla dziecka jak najlepiej.
Dlatego powinniśmy odpowiedzieć sobie na kilka zasadniczych pytań:
- wybrać nowy czy używany?
- wybrać fotelik znanej i sprawdzonej firmy czy może kupić tańszy, mniej znanego producenta?
- tapicerka powinna być jasna i kolorowa, a może lepiej ciemniejsza?
- jakie atesty powinien posiadać fotelik?
- na co zwrócić szczególną uwagę?
Statystyki są przerażające: każdego roku w wyniku wypadków samochodowych ginie lub doznaje ciężkich obrażeń ciała więcej dzieci niż z powodu wszystkich poważnych chorób dziecięcych razem wziętych. W przypadku uderzenia maluch, który nie jest zapięty w foteliku, staje się pociskiem, uderzającym w przednie siedzenie, dach lub wypadającym przez przednią szybę z siłą 30-60 razy większą niż jego waga. Pamiętajmy, że przy zderzeniu lub gwałtownym hamowaniu nie jesteśmy w stanie utrzymać dziecka w ramionach – prawa fizyki są nieubłagane. Skutki takiego uderzenia są porównywalne z upadkiem z III piętra. Oczywiście wiele zależy też od prędkości jazdy. Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że im szybciej jedziemy, tym cięższe obrażenia odniesie dziecko (i my również). I właśnie dlatego obowiązkiem każdego rodzica jest przewożenie swojej pociechy w foteliku – nawet jeśli w naszym mniemaniu jeździmy bardzo ostrożnie. Nie mamy przecież żadnego wpływu na to, jak zachowają się inni kierowcy. Zawsze istnieje ryzyko, że staniemy się uczestnikami wypadku nie z naszej winy.
Prawo jednoznacznie reguluje sposób przewożenia dzieci w samochodzie. Wymóg siedzenia w zapiętym foteliku, dostosowanym do wieku, wagi i wzrostu dziecka, dotyczy wszystkich dzieci do ukończenia przez nie 12. roku życia lub osiągnięcia 150 cm wzrostu i 36 kg wagi. Nie ma w tej kwestii żadnych ulg i wyjątków – dziecko podczas jazdy zawsze musi być zapięte w foteliku i nie ważne, czy jest to autostrada czy pusta osiedlowa uliczka. Mimo to widok niezapiętego malucha nie należy do rzadkości i z takim brakiem odpowiedzialności spotykamy się praktycznie każdego dnia.
Jeśli posiadamy samochód, zakup fotelika powinien być dla nas sprawą priorytetową – pierwszą podróżą, jaką odbędzie w nim kilkudniowy noworodek, będzie droga ze szpitala do domu. Wybór odpowiedniego fotelika to inwestycja w bezpieczeństwo dziecka. Warto więc dowiedzieć się, na co zwrócić szczególną uwagę i czym sugerować się przy zakupie.
Jakie atesty powinien mieć fotelik samochodowy?
Kupując fotelik powinniśmy postawić na sprawdzone marki. Są one obecne na polskim rynku od wielu lat i przeszły wiele testów (m.in. zderzeniowych), przeprowadzanych m.in. przez niemiecki ADAC i austriacki OEAMTC (wyniki można obejrzeć w internecie). Wiedza ta na pewno ułatwi nam podjęcie dobrej decyzji. Foteliki z 4 lub 5 gwiazdkami są naprawdę godne polecenia. Fotelik powinien posiadać nalepkę potwierdzającą spełnienie wymogów norm europejskich (najnowsza i najsurowsza – ECE R44/04) oraz znak bezpieczeństwa „B”, który nadaje Przemysłowy Instytut Motoryzacji.
Przy zakupie fotelika należy zwracać uwagę na certyfikaty i wyniki testów zderzeniowych. Jeśli chcemy mieć pewność, że zrobiliśmy wszystko co w naszej mocy, by zapewnić dziecku ochronę i komfort, wybierajmy te modele, które posiadają odpowiednie certyfikaty i uzyskały dobre wyniki w testach zderzeniowych.
KATEGORIE WAGOWE FOTELIKÓW SAMOCHODOWYCH:
- grupa „0” 0 – 10 kg (do ok. 9. miesiąca życia)
- grupa „0+” 0 – 13 kg (do ok. 12.-15. miesiąca życia)
- grupa „1” 9 – 18 kg (od 9. miesiąca do 4. roku życia)
- grupa „2” 15 – 25 kg (od 3. do 7. roku życia)
- grupa „3” 22 – 36 kg (od 6. do 11. roku życia)
Istnieją także grupy łączone:
- grupa „2+3” 15 – 36 kg
- grupa „1+2+3” 9 – 36 kg
Foteliki dla najmłodszych
Maluszkom od chwili narodzin do ok. 9 miesięcy (ok. 10 kg) dedykowane są foteliki przenośne, które po wyjęciu z samochodu pełnią funkcję kołyski i praktycznego nosidełka. Poza tym niektóre z nich można wpinać do stelaży wózków, dzięki czemu możemy stworzyć super funkcjonalny zestaw do transportu maluszka. Weźmy pod uwagę fakt, że niemowlę większość dnia przesypia (zwłaszcza podczas jazdy wózkiem lub samochodem), więc jeśli to tylko możliwe, zafundujmy sobie taką wielofunkcyjność, a na pewno szybko ją docenimy. Po wyjęciu z samochodu fotelika ze śpiącym maluszkiem, wpinamy go w stelaż wózka i… ruszamy dalej w drogę (bez zbędnego wybudzania i przekładania).
Fotelik-kołyska jest odpowiednio ukształtowany – maluszek przebywa w nim w pozycji leżącej, jego plecy i nóżki są wyżej, a pupa niżej. Zdaniem lekarzy taka pozycja gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo podróżującemu niemowlakowi. Foteliki-kołyski powstały z myślą o potrzebach, budowie ciała (nieproporcjonalnie duża główka, słabe kręgi szyjne, rozwijające się stawy biodrowe) i rytmie dnia maluszka. By fotelik spełniał swe funkcje jak najlepiej, musimy dbać o to, by dziecko było w nim prawidłowo ułożone, a szelki odpowiednio mocno dociągnięte. Producenci stosują w fotelikach coraz to nowsze i lepsze rozwiązania techniczne, by zapewnić maluszkom maksimum bezpieczeństwa.
Foteliki przeznaczone dla najmłodszych montuje się trzypunktowymi pasami tyłem do kierunku jazdy! Można także wpiąć fotelik do specjalnej bazy. Badania jednoznacznie dowodzą, że ustawianie fotelików tyłem do kierunku jazdy jest dużo bezpieczniejsze niż przodem. Podczas czołowego zderzenia główka malucha siedzącego przodem do kierunku jazdy jest wyrzucana do przodu z ogromną siłą. W przypadku tak małych dzieci taki wstrząs może spowodować poważne i bardzo niebezpieczne urazy głowy. Nie bez znaczenia jest również miejsce montowania fotelika. Najbezpieczniejsze okazuje się tylne środkowe siedzenie, sprawdza się ono zarówno podczas uderzenia czołowego, jak i bocznego. Fotelik samochodowy można także zamontować z przodu na miejscu pasażera, ale tylko wówczas, gdy nie mamy tam aktywnej poduszki powietrznej!!!
Ceny fotelików dla niemowlaków do 13 kg wahają się w granicach 100 – 1300 zł. Wysoka cena oznacza najczęściej dobrą jakość materiału i zabezpieczeń.
Czy wybrać używany fotelik dla dziecka?
Na foteliku nie warto oszczędzać. Lepiej nie kupujmy go na aukcji internetowej, bazarze ani z tzw. drugiej ręki. Może on bowiem posiadać ukryte wady i przez to nie spełnić swojego zadania w chwili zagrożenia. Jeśli jednak zdecydujemy się odkupić fotelik, musi on pochodzić z pewnego źródła – najlepiej od znajomych – i musimy być pewni, że nie uczestniczył nigdy w żadnej kolizji. Fotelik, który brał udział w wypadku samochodowym, nie może być ponownie używany! Poza tym eksperci uważają, że nie należy używać fotelika dłużej niż 5 lat. Po upływie tego czasu niektóre materiały, z których został on wykonany, starzeją się i w chwili zagrożenia mogą nie spełnić swej roli. Pamiętajmy, że gwarancja przysługuje tylko pierwszemu nabywcy i że nie ma pogwarancyjnych punktów serwisowych fotelików.
Zakup fotelika w sklepie
Kupno fotelika w sklepie to najlepszy wariant. To pewne i sprawdzone źródło. Zatrudnieni w nim sprzedawcy są często przeszkoleni i bez problemu będą potrafili nam pomóc, doradzić czy rozwiać wątpliwości. Podpowiedzą, który model fotelika pasuje do naszego auta. Przed zakupem powinniśmy upewnić się, czy pasy w naszym samochodzie są dostatecznie długie, by prawidłowo zapiąć wybrany fotelik. Jeżeli jest to niemożliwe, trzeba szukać innego modelu fotelika lub zmienić pasy w samochodzie w autoryzowanym serwisie. Sprzedawca może pomóc nam prawidłowo zamocować fotelik w naszym samochodzie, sprawdzając czy jest stabilny i odpowiednio dopasowany. Fotelik po zamocowaniu nie może się chwiać ani przesuwać!
Jeszcze w sklepie powinniśmy sprawdzić, czy maluchowi jest w danym foteliku wygodnie, nie za ciasno (weźmy pod uwagę kombinezon lub cieplejsze ubranie), czy ma wystarczająco dużo miejsca, by swobodnie ruszać rączkami i nóżkami. Podczas próbnej przymiarki w samochodzie sprawdźmy, czy maluszek widzi coś ze swojego siedzenia (nie dotyczy to najmłodszych niemowląt). Jeśli konstrukcja fotelika na to nie pozwala, musimy liczyć się z tym, że maluszek podczas podróży będzie się nudził i marudził.
Kupując fotelik w sklepie, otrzymujemy gwarancję producenta z jego nazwą, dokładnym adresem i instrukcją montażu (sprawdźmy, czy jest w języku polskim).
Zasady bezpieczeństwa w foteliku samochodowym
- zawsze przewozimy dziecko w foteliku odpowiednio dopasowanym do jego wagi, wieku i wzrostu!
- jazda w foteliku to jedyny bezpieczny sposób podróżowania.
- foteliki z grupy 0 i 0+ powinniśmy montować tyłem do kierunku jazdy, bo tylko takie ustawienie zapewni maksymalną ochronę głowy i kręgosłupa niemowlaka. Foteliki z pozostałych grup montuje się przodem do kierunku jazdy.
- fotelik powinniśmy zamontować na tylnym środkowym siedzeniu – jest ono najbezpieczniejsze!
- istnieje możliwość zamontowania fotelika na przednim siedzeniu pasażera, ale tylko wtedy, gdy samochód nie posiada przedniej poduszki powietrznej dla pasażera lub gdy ją wyłączymy.
- przed każdym wyruszeniem w drogę sprawdzajmy, czy fotelik jest prawidłowo zamontowany (nie jest zbyt luźny, nie chwieje się i nie przesuwa).
- do momentu, gdy maluszek nie nauczy się sam dźwigać główki, powinna siedzieć obok niego osoba czuwająca nad jego bezpieczeństwem (by nie zsunął się w dół fotelika, by przytrzymać główkę podczas gwałtownych manewrów).
- dziecko zapinamy w pasy jeszcze przed wyruszeniem w drogę! Gdy marudzi w trakcie podróży, powinniśmy zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i zaspokoić jego potrzeby (przebrać, przewinąć, nakarmić).
- podczas zapinania pasów powinniśmy podłożyć własną dłoń pod klamrę spinającą szelki, by ocenić napięcie pasów.
- nie wolno przewozić dziecka na kolanach lub trzymając je w ramionach! Jest to niebezpieczne, nierozsądne i nieodpowiedzialne!
- zawsze zapinajmy dziecko w foteliku, nawet podczas krótkich przejazdów po osiedlowych uliczkach.
Elementy fotelika i akcesoria dodatkowe
Skorupa – to ona amortyzuje uderzenia i to od niej zależy bezpieczeństwo dziecka podczas jazdy samochodem. Powinna być twarda, głęboka, masywna i odpowiednio wyprofilowana, by maluszek podróżował bezpiecznie i wygodnie. Wybierzmy model z dość wysokimi i masywnymi bokami, dzięki którym maluch będzie lepiej chroniony, zwłaszcza przy uderzeniu bocznym.
SPS – system umocnionych boków, czyli dodatkowy system ochrony przed uderzeniami bocznymi. Może być zastosowany w zagłówku (chroni główkę dziecka) lub dodatkowo po bokach fotelika, w okolicy bioder.
Tapicerka – pokrywa całe siedzisko fotelika. Powinna być solidna, odpowiednio miękka, wykonana z materiałów niełatwopalnych i powinno się ją łatwo zdejmować. Tapicerki nie powinno się prać ani wirować w pralce automatycznej, gdyż jest ona nasączona specjalnymi substancjami (niepalnymi) i podczas częstego prania mogłaby stracić swoje właściwości – najlepiej oddać ją do czyszczenia. Tapicerka powinna mieć odpowiedni system wentylacji, gwarantujący płynny przepływ powietrza, aby podczas upałów skóra dziecka się nie odparzała. Powinna też mieć odpowiednie nacięcia w okolicy pleców, które umożliwią przełożenie szelek, gdy maluch podrośnie. Niektórzy producenci oferują w zestawie dodatkowy frotowy pokrowiec – jeśli nie ma go w komplecie, możemy go dokupić. Lepiej zdecydować się na ciemne kolory (np. granat, zgniła zieleń, popiel, brąz) – są one bardziej praktyczne, dłużej wyglądają ładnie i estetycznie.
Dodatkowa wkładka – jest wręcz niezbędna podczas pierwszych miesięcy życia dziecka. Posiada specjalny wałeczek, utrzymujący główkę w odpowiedniej pozycji, chroniący ją przed nadmiernym kiwaniem i obijaniem podczas jazdy i przenoszenia. Wkładka łagodzi także kąt siedzenia, odciążając bardzo słaby kręgosłup noworodków i małych niemowląt. Z wkładki rezygnujemy, gdy dziecko nieco podrośnie.
Szelki – to obowiązkowe wyposażenie fotelika z grupy 0 i 0+. Tzw. uprząż składa się z 3 lub 5 szelek, które spina się centralnym zamkiem. System regulacji naciągu szelek powinien być prosty i szybki w obsłudze. Ma to olbrzymie znaczenie podczas użytkowania, ponieważ pozwala nam szybko dopasować naciąg szelek do dziecka. Szelki powinny posiadać miękkie otuliny – ochraniacze, by nie uciskały i nie ocierały ciała dziecka.
Pałąk – powinien być solidny, mocny i dobrze wyprofilowany, co ułatwi nam przenoszenie fotelika. Pałąk można odchylić do tyłu i wtedy fotelik pełni funkcję wygodnego leżaczka.Daszek – chroni przed wiatrem i deszczem. Jeśli sięga aż do pałąka, jest praktycznie niezastąpiony – w samochodzie chroni buzię malucha przed promieniami słonecznymi, a na dworze przed wiatrem i deszczem.
Przydatne dodatki:
- osłona na nóżki
- śpiworek na zimę do fotelika
- moskitiera
- folia przeciwdeszczowa
- frotowy pokrowiec
- zabawki do zawieszenia na pałąk
- blat, na którym można postawić zabawki lub kubeczek
- sygnalizator – aktywuje się, jeśli usadzenie dziecka lub inna czynność zostały wykonane nieprawidłowo
Montaż fotelika samochodowego
Tylko prawidłowo zamocowany fotelik zapewni maluchowi pełne bezpieczeństwo. Złe zamontowanie fotelika może być przyczyną groźnego urazu, a nawet śmierci dziecka podczas wypadku. Statystyki wykazują, że w ok. 80% przypadków foteliki są źle zamontowane lub nieprawidłowo użytkowane (zbyt luźne zamocowanie fotelika, zbyt luźny naciąg szelek). Pamiętajmy, że foteliki z grupy 0 montujemy zawsze tyłem do kierunku jazdy, najlepiej na tylnym środkowym siedzeniu. Jeśli decydujemy się na montaż obok kierowcy, musimy wyłączyć działanie poduszki powietrznej od strony pasażera! Przed zamontowaniem zawsze powinniśmy zapoznać się z instrukcją montażu – to najlepszy sposób na uniknięcie błędu! Możemy także skorzystać z przeszkolenia w profesjonalnym sklepie z fotelikami samochodowymi, podczas którego sprzedawca nauczy nas prawidłowego montażu.
Niektóre modele posiadają ISOFIX – stabilizujący system mocowania, który zyskuje coraz większą popularność. Aby móc korzystać z fotelika z takim mocowaniem, musimy posiadać auto wyposażone w specjalne zaczepy ISOFIX lub w bazę. Fotelik jest wczepiany do tylnej kanapy za pomocą specjalnych zaczepów, a dodatkowym wzmocnieniem i podporą jest pałąk oparty na podłodze. Niestety za fotelik z takim systemem mocowań musimy zapłacić dużo więcej. Sama baza ISOFIX kosztuje ok. 600 zł. Fotelik jest też większy, a co za tym idzie, zajmuje więcej miejsca na tylnym siedzeniu.
Osoby które odwiedziły tą stronę znalazły ją szukając:
- jazda w foteliku
- foteliki do samochodu
- fotelik kołyska DO SAMOCHODU
- noworodek w foteliku samochodowym
- fotelik na stelażu
- fotelik samochodowy niemowlę
Zuzanna Nowakowska to ceniona autorka w dziedzinie ciąży i parentingu, oferująca przyszłym rodzicom rzetelne porady i wsparcie w jednym z czołowych serwisów o parentingu. Jej zaangażowanie w promowanie świadomego rodzicielstwa przyniosło jej szerokie uznanie oraz lojalne grono czytelników.